- Dotazník
Kamery v kombinácii s mobilnou aplikáciou, plnia niekoľko funkcií od záznamu incidentov v okolí vozidla až po snímanie EČV a neustále lustrovanie v databázach, čím pomáhajú napríklad lepšie odhaľovať kradnuté vozidlá. Projekt má za sebou úspešnú pilotnú prevádzku a uvedenie do reálneho života. Pri tejto príležitosti sme sa porozprávali s jedným zo subdodávateľov projektu, Ivanom Boďom zo spoločnosti CANEX, ktorá mala na starosti práve kamerový systém.
Bolo ťažké vybrať vhodné kamery pre tento projekt?
Ani nie tak ťažké ako zásadné. Už na počiatku bolo zrejmé, že riešenie musí byť postavené na báze IP technológie. Vo fáze testovania sme potom výber zúžili na niekoľko kandidátov, pričom medzi nimi nechýbali ani kamery Axis vybavené technológiami Lightfinder a WDR (dynamická úprava kontrastu scény). Schopnosť kvalitne spracovať zložité svetelné podmienky bola prvoradá.
Pre ktorý model kamery ste sa napokon rozhodli?
Reálne testovanie rôznych kamier s rôznymi vlastnosťami priamo vo vozidle ukázalo ako optimálne riešenie IP kameru Axis Q1604 s HD rozlíšením a technológiou skutočného WDR. Táto kamera dokáže práve vďaka WDR zachytávať obraz vynikajúcej kvality nielen počas ostrého slnečného dňa, ale aj v noci, pretože si poradí aj s veľmi extrémnymi svetelnými podmienkami napr. pri oslnení reflektormi oproti idúcimi automobilmi, alebo pri zlom počasí, čo je inak veľký problém.
Výzvou iste bolo adoptovanie vášho overeného systému cWatch do nového prostredia v automobile. Ako ste si s tým poradili?
Pri podrobnejšej analýze sa práve ovládanie ukázalo ako kľúčové a bolo nutné ho kompletne prepracovať. Nebýva obvyklé aby operátor kamerového systému súčasne riadil vozidlo, alebo aby vodič obsluhoval takýto systém. V policajnom aute sa práve toto musí vykonávať rutinne, bez neúmernej záťaže posádky a zníženia jej pozornosti. Mottom sa teda stala ergonómia a jednoduché grafické rozhranie. Z nášho cWatch-u sme vlastne zachovali len myšlienku zobrazenia a rozoznania udalostí na časovej osi. Na túto os sa automaticky počas jazdy pridávajú príznaky spustenia sirény alebo majáku a tiež aj tagy/záložky vkladané posádkou. Označujú priestupky alebo z hľadiska posádky dôležité situácie. Doplnili sme rýchle vyhľadávanie, či skôr „skákanie“ na udalosti podľa typu príznaku, prípadne času. Upravili sme kalendár udalostí a tiež doň vložili príznaky a záložky. Výsledkom bol úplne nový produkt pripravený na testovanie v reálnej premávke reálnymi posádkami vozidiel. Testy dopadli nad očakávanie dobre, naše ovládanie bolo posádkami prijaté. Zvládli ho naozaj dokonale o čom sa presvedčil už aj náš kolega – dokázali mu dopravný priestupok. Namieste a veľmi rýchlo.
IP video technológia, video analytika a prídavná mobilná aplikácia dokážu dnes rozpoznávať EČV a vyhľadávať v databáze kradnuté autá. Ako však vidíte budúcnosť? Dá sa ešte rozšíriť ich funkcionalita?
Priestor pre rôzne nadstavby systému je tu vždy a my sme samozrejme pripravení reagovať na nové požiadavky. Už dnes však majú policajti veľmi silný nástroj, ktorý im zefektívni ich prácu a výrazne im pomôže pri plnení povinností. Je dôležité pripomenúť, že projekt je aj zásadným protikorupčným opatrením, ktoré chráni ako občana, tak aj samotných policajtov vo výkone služby. Skrátka možnosti kamier a softvéru sú stále otvorené. Pred pár dňami sa nám napríklad podarilo úspešne prepojiť IP kamery Axis pomocou systému cWatch s okuliarmi Google Glass, čo opätovne posúva hranice možností využitia nových technológií vo všetkých odvetviach, nielen v bezpečnosti. Dôležitá je len invencia a kreativita, aby sme aspoň tušili čo hľadáme v obrovskom „koši“ technológií a na čo to zmysluplne použijeme.